Beginnen met bewegen levert het grootste gezondheidsvoordeel op.

Beginnen met bewegen levert het grootste gezondheidsvoordeel op. Heb jij het goede voornemen om meer te gaan bewegen? Mooi! We gaan je helpen in deze blog.

Wat is de norm?

Een volwassene zou per week minimaal 150 minuten matig intensief of 75 minuten hoog intensief moeten bewegen. Klinkt dat als veel? Verdeel het over de week. Dus minimaal 22 minuten matig intensief per dag.

Daarnaast wordt aanbevolen om op minimaal twee dagen per week spierversterkende oefeningen uit te voeren. Voor ouderen is het slim om dat te combineren met balansoefeningen.
Matig intensief = iets versnelde ademhaling en hartslag, zoals bij fietsen en wandelen.
Intensief = duidelijk versnelde ademhaling en hartslag, zoals bij hardlopen en voetballen.
Spierversterkend = trainen met eigen lichaamsgewicht of toegevoegd gewicht, zoals bij turnen, pilates of trainen met halters.
Direct resultaat

Het is een misverstand dat je weken of jaren moet trainen om gezonder te worden. Sommige gezondheidsvoordelen van inspanning zijn direct meetbaar. Zo dalen de bloeddruk en de vetconcentratie in het bloed na het sporten, terwijl de positieve gevoeligheid voor insuline toeneemt.

Voldoende beweging bevordert de gezondheid bij jong en oud. Bewegen versterkt de botten bij kleuters vanaf drie jaar en verbetert de cognitieve functies bij kinderen vanaf zes jaar. Regelmatig sporten en bewegen verkleint het risico op chronische ziekten (zoals hart- en vaatziekten, diabetes, dementie en vormen van kanker) bij volwassenen en ouderen aanzienlijk. Een actieve leefstijl bevordert de kwaliteit van leven en de mentale gezondheid. Ook het risico op een depressie neemt af.

Motivatie feit: beginnen met bewegen levert de meeste winst

De grootste gezondheidswinst behaal je als je van een inactieve leefstijl overstapt naar regelmatig een kleine beetje bewegen. Dus strek je benen als je langer dan dertig minuten zit, neem de trap op je werk, pak de fiets naar de supermarkt of ga lunchwandelen. Al deze korte beweegsessies bij elkaar opgeteld, leveren meer gezondheidswinst op dan je zou vermoeden. Iedereen heeft baat bij een actieve leefstijl.

Vragen over of klachten bij bewegen? Wilskracht staat voor je klaar!

Wij wensen je een bewegelijk 2019!