Blog

Spanningshoofdpijn

(Spier)spanningshoofdpijn opgelost

Te veel mensen denken dat hoofdpijn nu eenmaal bij het leven hoort en dat de fysiotherapeut niets kan betekenen. Je hebt het mis! In deze blog bespreken we de meest voorkomende primaire vorm van hoofdpijn en de fysiotherapeutische behandelmogelijkheden. 

Feiten

Spierspanningshoofdpijn – kort gezegd: spanningshoofdpijn – is de meest voorkomende primaire vorm van hoofdpijn. Ongeveer 60% van de mensen heeft dit met enige regelmaat. De leeftijd waarop dit vóórkomt, piekt tussen 30 en 39 jaar. Spanningshoofdpijn is per definitie geen ernstige aandoening, maar het kan erg hinderlijk zijn.

Hoe herken je spanningshoofdpijn?

De pijn is drukkend, een knellend band gevoel om het hoofd of zeurend van karakter, waarbij de nek en schouders vaak mee doen. De pijn is mild tot matig en wordt niet erger bij lichamelijke inspanning. Er is geen sprake van misselijkheid of overgeven. De aanwezigheid kan variëren van 30 minuten tot een week. Soms gaat deze vorm van hoofdpijn vooraf aan migraine.

(On)terechte oorzaken van spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn kan uitgelokt worden door een aantal factoren, waaronder: stress, vermoeidheid, ooginspanning, verkeerde houding of overbelasting van de kauwspieren. Maar zijn deze factoren ook de oorzaak?

De (on)terechte oorzaak?

Wat wij in de praktijk zien is dat bovengenoemde factoren provocerend zijn, maar niet de oorzaak. Wat wij ervaren, is dat in veel gevallen de basisspanning van de spieren is al te hoog is. Als er dan óók een provocerende factor bij komt, is het resultaat: spierspanningshoofdpijn. De spreekwoordelijke druppel die de emmer doet overlopen, wordt als boosdoener aangewezen. Maar de reden waarom de emmer al bijna vol was, wordt daarmee over het hoofd gezien: de basisspierspanning.

Verbetering via fysiotherapie

Er valt vaak een hoop winst te behalen door de basisspanning van sommige nekspieren te beïnvloeden. Dat red je vaak niet met alleen masseren of een hete douche. Een combinatie van spierkracht training van de diepe nekspieren, de houding verbeteren van de schouders en rug en het behandelen van bepaalde spierknopen (triggerpoints) is wetenschappelijk bewezen effectief. De fysiotherapeut/manueel therapeut kan testen welk aspect de meeste aandacht verdient. Ook de kaakspierspanning beïnvloeden is een behandelmogelijkheid.

Niet alle hoofdpijn is spanningshoofdpijn

Let op. Niet alle hoofdpijn is spierspanningshoofdpijn. Neem je klachten serieus en maak een afspraak met je huisarts als je hoofdpijn ontwikkelt of hebt:

  • na recent ongeluk of nektrauma
  • die in korte tijd toeneemt in ernst en frequentie
  • nieuwe hoofdpijn in risicovolle context: HIV, kanker of tijdens zwangerschap of bevalling
  • die alleen wordt uitgelokt door hoesten, niezen en seksuele activiteit
  • die je kunt aanduiden met één vinger op de schedel
  • die voor het eerst voorkomt boven je 50e jaar
  • waar je ’s nachts wakker van wordt
  • sterk bonkende, kloppende hoofdpijn
  • met verminderd bewustzijnsniveau
  • met forse nekstijfheid
  • met misselijkheid en braken
  • onverklaarbare heesheid
  • met neurologische symptomen als moeite met spreken, slikken, gezichtsuitval, tintelingen in de armen en benen en/ of krachtsverlies in armen en benen
  • die gepaard gaat met onverklaarbare koorts
  • met ongewild gewichtsverlies (vijf procent van het lichaamsgewicht binnen 1 maand)

We delen graag onze kennis met je. Doe er je voordeel mee!

Beginnen met bewegen levert het grootste gezondheidsvoordeel op.

Beginnen met bewegen levert het grootste gezondheidsvoordeel op. Heb jij het goede voornemen om meer te gaan bewegen? Mooi! We gaan je helpen in deze blog.

Wat is de norm?

Een volwassene zou per week minimaal 150 minuten matig intensief of 75 minuten hoog intensief moeten bewegen. Klinkt dat als veel? Verdeel het over de week. Dus minimaal 22 minuten matig intensief per dag.

Daarnaast wordt aanbevolen om op minimaal twee dagen per week spierversterkende oefeningen uit te voeren. Voor ouderen is het slim om dat te combineren met balansoefeningen.
Matig intensief = iets versnelde ademhaling en hartslag, zoals bij fietsen en wandelen.
Intensief = duidelijk versnelde ademhaling en hartslag, zoals bij hardlopen en voetballen.
Spierversterkend = trainen met eigen lichaamsgewicht of toegevoegd gewicht, zoals bij turnen, pilates of trainen met halters.
Direct resultaat

Het is een misverstand dat je weken of jaren moet trainen om gezonder te worden. Sommige gezondheidsvoordelen van inspanning zijn direct meetbaar. Zo dalen de bloeddruk en de vetconcentratie in het bloed na het sporten, terwijl de positieve gevoeligheid voor insuline toeneemt.

Voldoende beweging bevordert de gezondheid bij jong en oud. Bewegen versterkt de botten bij kleuters vanaf drie jaar en verbetert de cognitieve functies bij kinderen vanaf zes jaar. Regelmatig sporten en bewegen verkleint het risico op chronische ziekten (zoals hart- en vaatziekten, diabetes, dementie en vormen van kanker) bij volwassenen en ouderen aanzienlijk. Een actieve leefstijl bevordert de kwaliteit van leven en de mentale gezondheid. Ook het risico op een depressie neemt af.

Motivatie feit: beginnen met bewegen levert de meeste winst

De grootste gezondheidswinst behaal je als je van een inactieve leefstijl overstapt naar regelmatig een kleine beetje bewegen. Dus strek je benen als je langer dan dertig minuten zit, neem de trap op je werk, pak de fiets naar de supermarkt of ga lunchwandelen. Al deze korte beweegsessies bij elkaar opgeteld, leveren meer gezondheidswinst op dan je zou vermoeden. Iedereen heeft baat bij een actieve leefstijl.

Vragen over of klachten bij bewegen? Wilskracht staat voor je klaar!

Wij wensen je een bewegelijk 2019!

Sporten in de hitte

Deze zomer vraagt om de juiste know-how om koel te blijven tijdens het sporten. Wilskracht helpt je. Be cool. (Info mede o.b.v. www.sportzorg.nl.)

De beste tips op een rij:

Start niet te snel zodat je lichaam aan de warmte kan wennen. Als je goed eet en drinkt en weet wat je doet, is er niks aan de hand. Gewoon minder hard, minder gek en minder veel.

Water over je hoofd gooien of een natte handdoek in je nek leggen, koelt goed af. Ook kun je je shirt nat maken. Geef je les? Download de EHBO-app van het Rode Kruis. Daarin wordt uitgelegd hoe jij jezelf of anderen kan helpen mocht dat nodig zijn.

Drink ongeveer 1,5 keer zoveel vocht als dat je zweet verliest (circa 1 liter per uur). Drink altijd grote slokken per keer; frequent kleine slokjes prikkelt de maag minder goed, waardoor de maagontlediging trager is.

Water (hypotoon) is af te raden omdat het voor verdunning van het bloed zorgt. Om de energievoorraad, zout en mineralen op peil te houden, zijn isotone drankjes het beste. Isotone drank is water met een hoeveelheid opgeloste deeltjes (zout en suiker) die overeenkomt met iemands ‘lichaamswater’. Gewoon water bevat amper opgeloste deeltjes. Het voordeel van isotone drank is dat het snel (samen met de ingenomen voeding!) wordt opgenomen.

Een andere manier om de vochtbalans te controleren is om jezelf voor en na een wedstrijd of training te wegen. Een gewichtsverlies van slechts 3% (twee liter vocht voor iemand van 70 kilogram) zorgt al voor een forse daling van de prestatie.

Je urineproductie moet voldoende zijn (minimaal 1,5 liter per dag);
De vochtbalans in je lichaam kun je controleren aan de hand van de kleur van je urine. Is je urine helder van kleur, dan is de vochtbalans goed. Donkere urine wijst op enige mate van uitdroging en is een aanwijzing dat extra drinken nodig is.

Bij een inspanning korter dan 45 minuten is drinken tijdens inspanning niet nodig. Vanzelfsprekend dient wel in de uren vóór de inspanning voldoende gedronken te zijn.

Extra zout innemen tijdens het sporten heeft geen effect. Wel koolhydraten en energievolle producten eten (brood, mueslirepen, bananen, ontbijtkoek en rozijnen), maar dat moet je ook doen als het wat kouder is.

En de gouden tip: ken je eigen grenzen. Stop als je lichaam het laat afweten. Kenmerken van oververhitting: hoofdpijn, misselijkheid en rood of juist wit gelaat.

Dry-needling, is het iets voor u?

Bij Wilskracht is het mogelijk dat uw therapeut voorstelt dry-needling onderdeel van de therapie te maken. Maar wat is het eigenlijk, dry-needling? Wellicht hebt u al eens van deze behandelmethode gehoord of er kennis mee gemaakt. Omdat het een tamelijk nieuwe methode is en wij het belangrijk vinden dat u over goede informatie beschikt, schreven wij dit artikel.

Dry-needling kort samengevat

Bij dry-needling is een behandelwijze waarbij het gaat om het opsporen en verhelpen van spierknopen. Spierknopen, ook wel triggerpoints genoemd, zijn delen in een spier die niet meer uit zichzelf willen ontspannen. Dat kan pijn en/of bewegingsproblemen geven. Dry-needling is een methode waarbij met een haarfijn naaldje de spierknoop wordt aangeprikt, waardoor deze ontspant. De ontspanning van de spierknoop is een voorwaarde voor herstel van de spierfunctie en het verminderen van pijn. Hoe dry-needling in detail in zijn werk gaat? Of het pijnlijk is? Wat de wetenschap er van vindt? En of het bij iedereen toegepast kan worden? Dat leest u hieronder.

Triggerpoints en spierknopen in detail

Een spier bestaat uit afzonderlijke spierbundels. En die bundels bestaan weer uit afzonderlijke spiervezels. Een spierknoop houdt in dat een deel van de spiervezels aangespannen blijft, ondanks dat de rest van de spier wel ontspant. Dat is niet ernstig, maar een spierknoop of kan pijn geven of hinder veroorzaken bij bewegen (aanspannen, druk of rek). Bij oppervlakkige spier is ook een hard ‘knoop’ voelbaar in de spier. Dat noemen we een triggerpoint. Sommige triggerpoints geven pijn naar andere plekken dan alleen rond de spierknoop zelf (zie afbeelding). DN deel praktijkposter Triggerpoints kunnen vóórkomen in alle skeletspieren. Dus in schouder, arm, nek, rug, heup, bil en benen.

Een praktijkvoorbeeld

Mevrouw Jansen voelt pijn bij liggen op de heup in bed (=druk) die soms doorstraalt naar de knie. Als ze uit bed is wordt de pijn minder, maar ook bij het staan op één been – zoals bij een broek aandoen (=aanspannen) – lijkt er minder kracht in het been te zitten. Daarnaast voelt de heupregio stijf bij voorover buigen (=rek). Mevrouw Jansen heeft de kenmerken van een triggerpoint in één van de heupspieren.

Richting een oplossing

Bij uitstralende pijn zit ‘het probleem’ niet altijd waar u het probleem voelt. Een triggerpoint in het bovenbeen kan bijvoorbeeld pijn geven ter hoogte van de knieschijf, en schouderpijn komt vaak voort uit spieren rond het schouderblad. Een goede therapeut weet waar hij/zij de triggerpoint kan vinden.  De betere therapeut vormt ook een hypothese waarom de triggerpoint überhaupt is ontstaan; deze stap wordt nog wel eens vergeten. De oorzaak van een triggerpoint wordt gezocht in acute of langdurige overbelasting. Een slechte houding, stress of een verkeerd trainingsschema kunnen achterliggende redenen zijn.  Een gerichte behandelmethode richt zich op de triggerpoint(s) en achterliggende oorzaak.

Dry-needling: hoe gaat het en hoe voelt het?

Als er verdenking is op een triggerpoint is, test de therapeut de lengte en kracht van de spier en zoekt de met zijn/haar handen de spierknoop op. De volgende stap is de triggerpoint op te lossen. Dat kan via warmte, massage, mentale ontspanning, (lichte) fysieke beweging, rekken, foamrollen, drukpunttherapie en (natuurlijk) ook dry-needling. Bij de dry-needling methode wordt een naaldje door de huid geprikt in de richting van de triggerpoint. Als de naald de spierknoop raakt, ontspant de spier. Dat gaat soms gepaard met een local twitch, dat is een korte spieraanspanning. Als de spier ontspant, moet dat direct de spierfunctie verbeteren. Het is dus makkelijk te testen of de therapie heeft gewerkt.

Dry-needling is in principe niet pijnlijk, maar wanneer het naaldje de spierknoop raakt, herkennen de meeste mensen direct het gevoel als ‘het punt waarvan men last heeft’. Dat kan wel even gevoelig zijn. Echter, snel daarna is er verandering in de klacht te merkbaar. De zeurende pijn die een spierknoop geeft, verdwijnt of verandert in een minder hevige sensatie. Het gebied rond de spierknoop kan soms beurs aanvoelen. De omgeving van het geprikte gebied moeten herstellen na de behandeling. Gebruikelijk is dat binnen twee dagen. Daarna moet de voor-u-herkenbare pijn, stijfheid of krachtsvermindering duidelijk verbeterd zijn.

 Wat zijn de ervaringen van mensen die dry-needling hebben ondergaan?

In onze praktijk horen wij tevreden geluiden. Wanneer mensen eenmaal ervaring hebben met dry-needling en de effecten, vragen zij geregeld zelf om deze behandelwijze. Mensen ervaren namelijk sneller resultaat dan bij andere behandelwijzen gericht op triggerpoints. Die ervaring delen wij als therapeuten; ook wij zijn van mening dat dry-needling een nuttig en effectief middel is als onderdeel van de therapie.

 Mogelijke bijwerkingen van dry-needling

  • – Regelmatig voorkomende bijwerkingen van dry-needling: tijdelijke pijntoename bij (huid)zenuwprik (kortdurend); zwaar, loom of stijf gevoel in behandelde gebied (2 dagen).
  • – Weinig voorkomende bijwerkingen van dry-needling: blauw plek/bloeding (1 week), vermoeidheid (2 dagen), vegetatieve verschijnselen zoals extra zweten en draaierigheid (kortdurend)
  • – Zeer weinig voorkomende bijwerkingen: flauwvallen, infecties*

* Normaliter vormt uw huid een natuurlijke barrière voor bacteriën. Bij dry-needling wordt dóór de huid geprikt. Een bacterie die op de huid leeft kan daardoor mee naar binnen komen. Jouw afweersysteem zal normaliter deze bacterie onschadelijk maken, zonder dat je het opmerkt of daar last van hebt. Bij verminderde weerstand door (tijdelijke) ziekte kan je afweer minder goed functioneren en zullen wij om die reden uit voorzorg niet prikken.

Voor wie is dry-needling niet geschikt?

  • Dry-needling wordt niet toegepast in situaties van:
  • – griep of koorts
  • – sterk verminderde weerstand
  • – locale infectie
  • – ziekten met verminderde afweer, zoals HIV/aids of hepatitis-varianten
  • – zwangerschap
  • – kunstmatige hartklep
  • – 6 weken voor of na een gewrichtsoperatie in de regio
  • – status na klierresectie (oksel)
  • – onstabiele of lage bloedsuikerspiegel
  • – anti-bloedstollingsmedicatie
  • – bloedstollingsstoornis
  • – huid- of metaalallergie
  • – acute spierscheur

Dry-needling vanuit wetenschappelijk oogpunt

Het bestaan van triggerpoints is met echografie aangetoond. Dat deze punten lokale en soms uitstralende pijn geven is klinisch bewezen. Dat met dry-needling een spierknoop kan ontspannen is ook aangetoond. Wilt u het naadje van de kous weten? Lees onderstaande.

De onderzoekers Tough et al. concludeerden in 2009 na een meta-analyse op 69 onderzoeksverslagen over dry-needling dat vier onderzoeken van voldoende kwaliteit waren om daadwerkelijk conclusies uit te kunnen trekken. De resultaten van die onderzoeken waren positief, maar op basis van de kleine hoeveelheid data vonden Tought et al. dat het nog te vroeg was om daadwerkelijk conclusies te trekken. Er waren meer studies nodig.

En die kwamen er. En dus deed de onderzoeksgroep Kietrys et al. in 2012 opnieuw een review van de beschikbare literatuur op het gebied van dry-needling, maar dan specifiek voor de bovenste lichaamshelft. Zij selecteerden 246 onderzoekverslagen. Daarvan waren er 15 studies van voldoende kwaliteit. Op basis van die onderzoeken concludeerden Kietrys et al. dat dry needling aantoonbaar pijn kan verminderen direct na de behandeling. En ook aantoonbaar pijn kan verminderen bij controle na vier weken na de behandeling. Dit zijn wetenschappelijke resultaten die het positieve effect uit de praktijk onderschrijven. Kietrys et al. merkte wel op dat er behoefte blijft aan meer goede studies.

Tot slot

Bij Wilskracht streven we naar duurzame oplossingen voor klachten en daarom werken wij altijd met een behandelplan waarover is nagedacht. De effectiviteit van dry-needling komt op die manier het meest tot zijn recht. Bent u ergens anders in behandeling? Zorg dan dat u niet ‘even geprikt’ wordt, maar dat er een plan bestaat voor de aanpak van uw klachten. Wij hopen u met bovenstaande betrouwbare informatie te hebben gegeven over wat dry-needling inhoudt en wat het voor u zou kunnen betekenen.

 

Wandel ‘virtueel’ door de praktijk en WIN duinkaarten!

BinnensteBuitenActieWoah, het is lente! En wat is er lekkerder dan weer naar buiten gaan? De zon op je snoet, verse blaadjes zien ontluiken en in beweging zijn in de blauwe lucht; daar krijg je weer nieuwe energie van! Wilskracht brengt mensen graag in beweging. Daarom hebben we tot 9 april een de binnenste-buitenactie. Doe de speurtocht ‘binnen’ bij Wilskracht en WIN die duinkaarten!

Wat kan je winnen? Voor het hele gezin jaarkaarten voor het PWN Duinreservaat. Wandelen, ravotten, wielrennen, trailrunning, paardrijden, mountainbiken, you name it. Buiten beleef je de lente echt!

Wat moet je doen? STAP 1) Like onze Facebooksite en deel het originele bericht even. STAP 2) ga dan naar de website van Wilskracht en klik op ‘PRAKTIJK’. Onder ‘binnen kijken’ kan je virtuele wandeling maken door de praktijk. Doe dat en beantwoordt de volgende vragen:

  1. 1) In de behandelkamer aan de linkerkant staat een gewricht op het bord getekend (met blauwe, rode en groene lijnen). Welk gewricht wordt hier schematisch afgebeeld?
  2. 2) ‘Loop’ terug naar de wachtkamer. Aan de muur hangt een poster van een wetenschappelijk onderzoek dat is uitgevoerd bij Wilskracht. Wat is de titel?
  3. 3) Ga verder door de gang naar de oefenzaal. Voor het raam aan de linkerzijde van de zaal zie je vijf ballen op een rijtje. Wat voor een soort bal is de middelste bal?
  4. 4) Kijk een in de oefenzaal rond. Heb je de klok gevonden? Hoe laat is het bijna op de klok?
  5. 5) Ga terug naar de wachtruimte. Er hangt daar – tussen de behandelkamers in – een grote foto. Ga met je virtuele neus voor de foto staan. Dan de laatste vraag: welk woord van zes letters staat op het grote witte

Het hele gezin mag helpen natuurlijk! Maar let op: we zijn streng, dus zorg wel dat je de goede antwoorden geeft. Heb je alle antwoorden verzameld? Zet deze dan in een mail en verstuur deze naar peter@wilskracht.nl met als onderwerp ‘BINNENSTE-BUITENACTIE’. Vergeet niet je gezinsleden te vermelden.

Actievoorwaarden:

  • 1) Om deel te nemen moet je:
  • a) het originele facebookbericht hebben gedeeld en geliket
  • b) de facebookpagina van Wilskracht hebben geliket
  • c) de beantwoorde vragen versturen naar peter@wilskracht.nl
  • 2) De actie loopt tot 9 april 2017
  • 3) Meerdere deelnemers per gezin toegestaan, mits iedere deelnemers aan alle voorwaarden voldoen
  • 3) De winnaar willekeurig gekozen uit de inzendingen die hebben voldaan aan de voorwaarde onder art.1. met daarbij de vijf vragen juist te hebben beantwoord.
  • 4) De juistheid van de antwoorden wordt bepaald door Wilskracht; wat Wilskracht als juist acht, wordt niet over getwist.
  • 5) De winnaar ontvangt in de week aansluitende op 9 april 2017 een berichtje terug per mail met de vraag of hij/zij de prijs daadwerkelijk wilt aannemen en akkoord is met de voorwaarden.
  • 6) De winnaar ontvangt voor zijn hem/haar en zijn/haar gezin of partner een PWN-jaarkaart voor het Noord-Hollands duingebied (max. 6 persoonlijke jaarkaarten óf max. 2 ruiterkaarten óf één ruiterkaart en max. 3 persoonlijke jaarkaarten). NB: personen tot 17 jaar zijn sowieso gratis, ruiters uitgezonderd.
  • 7) De gewonnen jaarkaarten worden niet omgezet in geld en ook niet in een andere prijs van dezelfde waarde.
  • 8) De gewonnen jaarkaart(en) komt/komen op naam van de individu(en) die de jaarkaart gewonnen heeft/hebben. Wilskracht doet de aanvraag van deze kaarten en heeft zodoende de namen, geboortedata en adresgegevens nodig van de individuen. De winnaar dient hier in te voorzien (of de prijs niet te aanvaarden).
  • 9) De winnaar mag zijn prijs ook weggeven aan een anderen. Dit dient tijdig kenbaar gemaakt te worden door de deelnemer/winnaar; in ieder geval voordat er de duinkaarten besteld worden door Wilskracht.
  • 10) Bij weigering van de prijs wordt opnieuw geloot met overgebleven deelnemers waarmee het proces wordt herhaald
  • 11) Winnaar gaat akkoord met de mogelijkheid dat naam (en eventueel gezinsleden) op de facebookpagina en website van Wilskracht wordt vermeld
  • 12) De jaarkaarten wordt in de week na afsluiting van de actie aangevraagd bij PWN en worden naar het opgegeven adres van de winnaar gestuurd.
  • 13) Wilskracht is niet verantwoordelijk voor problemen bij PWN bij het vervaardigen van de jaarkaarten noch voor problemen bij de verzending er van.
  • 14) De winnaar gebruikt de duinkaarten volgens eigen inzichten en heeft derhalve eigen verantwoordelijkheid voor (informatievinding voor) gebruik en inzet van de duinkaarten.